A place with lots of boxes is a place full of secrets

Proyecto desarrollado durante la
Residencia CentralTrak en la
Universidad de Texas en Dallas (2015)

A place with lots of boxes is a place full of secrets

There is something in the air that does not float: it is suspended. Of dazzling and delicate nature, it fits in a mouth, in a fist or in a pocket.

Something bigger and luminous can distract us from it: if it reflects our image as we get closer and with that charm it blinds us.

seis panoramik

Something similar to the clamor of a crowd can overshadow the previous: if it camouflages and multiplies to become history.  Written on a blank sheet of paper, a history of private and public aspects, alternated.

Erasing that history is not tearing out a page. It is writing on each blank space with the same pencil until no tittle remains empty.

Another option is isolating it in order to protect ourselves from it.  But what is recommendable is hiding it from us: as soon as we hear it, we will talk about it, we will re-interpret it, time and time again we will communicate it, transforming it.

cinco seis cuatro
Now it will be more difficult for it to disappear: it will be necessary to gather many sheets, wear out one thousand pencils, write down many names. The lesson learnt will be how it adapted to make its way between more ears, until the seed is forgotten.

By then, it will be an installed idea that is barely thought while being said, or which is said without thinking.  In the middle, everything which was thought but not said will continue to float, secretly.

Iván Buenader, August 2015

gold
 “Felicity”, acrylic on fabric, 60 x 180″ (153 x 460 cm), 2015
Liberty
Un lugar con muchas cajas es un lugar lleno de secretos

Hay algo en aire que no flota: está suspendido. De naturaleza deslumbrante y delicada, cabe en una boca, en un puño o un bolsillo.

Algo más grande y luminoso puede distraernos de ello: si devuelve nuestra imagen al acercarnos y con ese encanto enceguece.

DORADO PLACE

Algo parecido al clamor de una multitud puede opacar lo anterior: si se camufla y multiplica para volverse historia. Escrita sobre una hoja en blanco, una historia de matices privados y públicos, alternables.

Borrar esa historia no es arrancar la hoja. Es escribir en cada espacio en blanco con el mismo lápiz hasta que no quede un ápice vacío.

Otra opción es aislarla para protegernos de ella. Pero lo recomendable es esconderla de nosotros: tan pronto la oigamos la hablaremos, la reinterpretaremos, una y otra vez la comunicaremos transformándola.

dorado place

Ya será más difícil que desaparezca: habrá que recolectar muchas hojas, gastar mil lápices, anotar muchos nombres.  La lección aprendida será cómo se adaptaba para hacer su camino entre más oídos, hasta olvidar la simiente.

Para entonces será una idea instalada que apenas se piensa mientras se dice o que se dice sin pensar. En el medio seguirá flotando todo aquello que se pensó y no se dijo, en secreto.

Iván Buenader, agosto 2015

perspectiva mural

“You know what I mean”
Iván Buenader, 2015
duct tape, masking tape, newsprint
108 x 264 ” (9 x 22 ft)

detalle2 yellow

“You know what I mean”
Iván Buenader, 2015
cinta de embalar, cinta de enmascarar, papel prensa
273 x 691 cm

dialogue símbolo

“Babble” (tríptico), acrylic on craft paper, 122 x 88 cm c/u (48 x 35 in), 2015

Rojo color redondo rojo

arruga  revés

al revés

“Shut eyes detected”, acrylic on fabric, 20 x 112″ (51 x 280 cm), 2015

Redondel obsession

“Obsession”, acrylic on craft paper, 201 x 89 cm (79 x 35 in), 2000-2015

detail red

“20 times the same lie”, acrylic on cardboard, 66 x 32 cm (26 x 12 1/2 in), 2015

panoramic

redondo negro black

negra detalle

negro texto outer

“Fashion divides”, acrylic on cardboard boxes, 95 x 112″ (240 x 285 cm), 2015

black white black2

“A perfect memory”, fabric on stretchers, 60 x 72″ (153 x 184 cm), 2015

chinese BN Chinese

chinese2

“Mixed media in acrylic box”, 2015

public Pirincho

“Public-friends-friends of friends”, acrylic on wood panel, 27 x 27 cm (10 1/2 x 10 1/2 in), 2015

trío

Dirty

“Easier to draw multitudes than indviduals”, acrylic on cardboard boxes, 62 x 112″ (158 x 285 cm), 2015

final

secret move

“Secret”, fabric and tape on canvas, 91 x 91 cm (36 x 36 in), 2015

 

El pase de diapositivas requiere JavaScript.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s